Hakemuksia saa säilyttää yleisesti ottaen niin kauan, kun työnantajalla on henkilötietojen käsittelyyn peruste. Perusteita voi olla useita:
- Rekrytoinnin hoitaminen
- Työnhakupalvelun tarjoaminen hakijoille: Hakija voi hyödyntää aiempaa hakemusta, kun hakee uuteen tehtävään. Jos hakemukset poistetaan liian aikaisin, tätä mahdollisuutta ei ole.
- Laki ja asetukset sekä niihin sisältyvät kanneajat, hyvitykset ym. seikat on myös hyvä ottaa huomioon säilytysajan valinnassa, esimerkiksi
Suurin osa asiakkaistamme käyttää LAURA™-palvelussa 2 vuoden säilytysaikaa, jonka koetaan huomioivan edellä mainitut seikat riittävästi. Säilytysaika lasketaan hakemuksen saapumisesta tai sen viimeisimmästä muokkaushetkestä. Hakemukset poistuvat automaattisesti säilytysajan päätyttyä. Hakemuksen saa tarvittaessa toki poistettua aiemminkin, ennen kuin säilytysaika on täyttynyt.
Hakemusten säilytysaika valitaan LAURA-palvelun käyttöönoton yhteydessä, ja sitä on mahdollista muuttaa jälkikäteen. Jos säilytysaikaa muutetaan jälkikäteen, ennen säilytysajan muutosta saapuneisiin ja muokattuihin hakemuksiin sovelletaan kuitenkin alkuperäistä säilytysaikaa.